Ciekawostki

Porady naszego psychologa:

Rodzicu, Opiekunie!

Nie ma jednego, ustalonego wieku odpowiedniego na rozpoczęcie przygody z przedszkolem. Każde dziecko jest inne i każde rozwija się w innym tempie. Możesz jednak przygotować swoją pociechę, aby jak najlepiej poradziła sobie w przedszkolu, kiedy poznasz oczekiwane osiągnięcia trzylatka w każdej ze sfer życia.

Sfera poznawcza- trzylatek:

  1. wie: jaką ma płeć- czy jest chłopcem, czy dziewczynką,
  2. zna swoje imię,
  3. kojarzy porządek lub cykliczność wykonywania czynności w życiu codziennym i chętnie pomaga mamie (niestety- ta cudowna właściwość dość szybko mija☺),
  4. bawi się tematycznie: w dom, w lekarza, prowadzi samochód itp.,
  5. spostrzega przeciwieństwa: jasno-ciemno, ciężki- lekki, suchy-mokry itp.,
  6. Naśladuje: gesty, postawy, mimikę twarzy,
  7. potrafi nauczyć się krótkiego wierszyka, piosenki, powtórzyć po kolei dwie liczby,
  8. koncentruje się przez pół godziny na rysowaniu, układaniu klocków, zabawie samochodami,
  9. pamięta imiona osób nieobecnych, rozpoznaje bliskich po kilku miesiącach rozłąki,
  10. rozpoznaje cztery podstawowe barwy: czerwoną, żółtą, zieloną i niebieską (nie zawsze potrafi je nazwać),
  11. naśladuje i odtwarza różne sytuacje, tworzy historie i piosenki,
  12. ma chwilową, krótkotrwała i przerzutną uwagę (łatwo się rozprasza). Nie jest w stanie skupić się dłużej na jakiejś czynności,
  13.  ma słabą orientację w przestrzeni,
  14. nie ma poczucia czasu.

Sfera społeczna- trzylatek:

  • zaczyna pełniej uczestniczyć w życiu społecznym i jest coraz bardziej otwarty na współpracę,
  • potrafi czekać na swoją kolej,
  • uczy się „brać i dawać”.
  • zaczyna zawierać przyjaźnie,
  • bardzo tęskni za mamą, nawet, gdy wie, że ona niedługo wróci; rozstanie może być dla niego trudne,
  • umacnia swoje ja i walczy o swoją autonomię; łatwo traci poczucie bezpieczeństwa,
  • ma niestabilny i delikatny układ nerwowy: brakuje mu odporności na zmęczenie, wysiłek fizyczny i hałas. Chroń dziecko przed tymi bodźcami, jeśli jest taka możliwość,
  • źle znosi odroczenie w zaspokajaniu potrzeb,
  • przeżywa i wyraża silne emocje i próbuje nazywać swoje emocje,
  • w mniejszym stopniu potrzebuje bezpieczeństwa, rytuałów i powtarzalności tych samych czynności każdego dnia. Nie wszystko i nie zawsze musi być zrobione zgodnie z jego wolą.

Motoryka mała- trzylatek:

  • rysuje: kreski pionowe i poziome, kółko, krzyżyk, spontanicznie tworzy bazgroły.
  • buduje wieżę z klocków, most, pociąg.
  • posługuje się sztućcami
  • próbuje ciąć nożyczkami.

Motoryka duża- trzylatek:

  • szybko biega, skacze, schodzi po schodach, kopie i rzuca piłkę.
  • sprawniej wykonuje czynności dnia codziennego

Rozwój mowy- trzylatek

  • zaczyna używać zaimków osobowych „ja”, „mnie”.
  • zna około 1000 – 1500 słów
  • nie potrafi opowiadać zdarzeń, ani wyjaśnić tego, co widzi zgodnie z zasadami przyczynowości,
  • coraz płynniej się posługuje się mową i coraz lepiej jest rozumiany przez innych.

Samodzielność- trzylatek:

  • dąży do samodzielności („ja sam”), ale potrzebuje pomocy!.
  • potrafi założyć majtki, spodnie, bluzkę, piżamkę, buty kurtkę.
  • uczy się samodzielnego jedzenia łyżką i widelcem, pić z kubka
  • nie wiąże sznurówek, czasem zapina guziki- dlatego buty na rzepy są bardziej praktyczne ☺.
  • zgłasza potrzeby fizjologiczne, ale czasem wymaga jeszcze pomocy w toalecie.
  • pomaga w porządkowaniu otoczenia, sprzątaniu, odkładaniu zabawek na miejsce.

 Lęki- u trzylatka:

  • dominują lęki wizualne; dziecko boi się potworów, czarownic, dużych zwierząt, ciemności,
  • występuje lęk przed różnymi zjawiskami przyrody (wiatr, deszcz, burza), oraz nagłymi zdarzeniami, obcymi ludźmi, rozstaniem z rodzicami,
  • może wystąpić niepewność, gdy zmienia znane już sobie miejsce (np. nocowanie u babci nie dla każdego trzylatka jest frajdą).

Jeśli Twoje dziecko osiągnęło te kamienie milowe- przyjmij gratulacje Twoja pociecha jest gotowa, aby rozpocząć przygodę z przedszkolem!

Jeśli pewnych rzeczy nie zaobserwowałeś u swojego dziecka- baw się z pociechą,

aby rozwijać daną umiejętność. Np.- Twoje dziecko nie umie jeszcze rysować kółek? To dobra okazja do rysowania na chodniku kół, kółeczek i innych figur geometrycznych☺. Dla Ciebie to też będzie frajda… Twoje dziecko nie je samodzielnie? To nic- zróbcie zawody- kto szybciej zje zupę? Ty oczywiście- przegrasz☺….

Rodzicu, jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości dotyczące rozwoju swojego dziecka- rozmawiaj ze specjalistami. Czasami potrzebna jest niewielka podpowiedź i pomoc, aby dziecko mogło jeszcze więcej☺!

Julia Stolarz

psycholog